U bent hier

Ensemble The Party & Het Iepers Kamerkoor| DE MATTHEUSPASSIE VAN BACH IN POCKETFORMAAT

The Party spiegelt zich aan een ensemble dat in de jaren 1860 furore maakte in Engeland. Het bestond uit vier virtuozen: een sopraan, een violist (de Belg Henri Vieuxtemps), een contrabassist (Giovanni Bottesini) en een harmoniumspeler (de Belg Jacques-Nicolas Lemmens). Vandaag brengen Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire The Party weer tot leven.


Klara engageerde barokspecialist Bart Rodyns voor de uitwerking van het project ‘de Mattheuspassie in pocketformaat’ in het kader van ‘Iedereen Klassiek’. Hij maakte arrangementen van de bekende aria’s voor een kleine bezetting. Een bezetting die de essentie van Bachs muziek overeind houdt.
Op 60 minuten wordt de passie doorlopen met afwisselend bekende aria’s voor sopraan en alt, koralen en duiding bij het verhaal. Het Iepers Kamerkoor o.l.v. Dirk Coutigny staat in voor de koralen.


De basis van The Party én van dit passieproject is historisch. In de 19de eeuw was het gebruikelijk muziek te bewerken voor een aangepaste bezetting om zo publiek te laten genieten van bekende aria’s en melodieën of om orkestrale werken ook binnen de huiskamer verder te laten leven.

Het Iepers Kamerkoor werd in 1981 door Dirk Coutigny opgericht. Onder zijn bezielende leiding geeft het koor regelmatig concerten. Aanvankelijk brachten ze vooral renaissancemuziek maar het repertorium werd door de jaren heen uitgebreid. A capella koormuziek blijft een belangrijk gegeven binnen hun werking. Elk jaar studeert het koor enkele nieuwe programma’s in waarbij de aandacht vooral gaat naar interpretatie en koorklank. Vorig jaar werden ze opnieuw geselecteerd voor het Provinciaal Koorfestival, cyclus 2016-2018.

sopraan: Hendrickje Van Kerckhove
mezzo-sopraan: Inez Carsauw
viool: Eliot Lawson, Martine Beernaert, Dirk Uten
altviool: Frans Vos
cello: Tine Van Parys
contrabas: Lode Leire
drukwindharmonium en algemene leiding: Bart Rodyns
koor: Het Iepers Kamerkoor o.l.v. Dirk Coutigny

Concept: i.s.m. Klara (Liesbet Vereertbrugghen)


Programma:
Johann Sebastian Bach (1685-1750), uit: Mattheuspassie (BWV 244)

Instrumentale inleiding: O Lamm Gottes, unschuldig (arr. Culli/Rodyns)
Koraal: Was mein Gott wil, das gscheh allzeit (I nr. 31)
Solo sopraan: Blute nur, du liebes Herz (I nr. 12)
Koraal: Ich bins, ich sollte büssen (I nr. 16)
Solo alt: Erbarme dich (II, nr. 47)
Koraal: Befiel du deine Wege (II,nr. 53)
Solo sopraan: Aus Liebe (II nr. 58)
Koraal: Wie Wunderbarlich ist doch diese Strafe (II nr. 55)
Solo alt: Können Tränen meiner Wangen (II nr. 61)
Koraal: O Haupt voll Blut und Wunden (II nr. 63)
Instrumentale uitleiding naar slotkoor: Wir setzen uns mit Tränen nieder (arr. Rodyns)

niet-leden: 20 euro | leden, 55+: 18 euro | -18, studenten tot 26 jaar: 10 euro

VORMINGSTRAJECT!
De Mattheuspassie van Johann Sebastian Bach.

Vraag aan 1000 Vlamingen om één werk van Johann Sebastian Bach te noemen, en de overgrote meerderheid zal de Mattheuspassie als antwoord geven. Het werk (of delen ervan) prijkte dan ook herhaaldelijk bovenaan de Top 100 van de klassieke radiozender Klara. Maar wat maakt deze compositie zo bijzonder? En hoe komt het dat een religieus werk zo geliefd blijft in een tijd en cultuur waarin godsdienst veel minder belangrijk is dan ten tijde van Bach zelf?
Gedurende twee vormingsavonden staan we stil bij deze en vele andere vragen. Tijdens de eerste vormingsavond verdiepen we ons in de context van deze grootschalige compositie. Op welk moment in zijn leven componeerde Bach dit meesterwerk? Hoe was de toenmalige cultuur in zijn stad Leipzig? Wat weten we over de omstandigheden toen? Daarnaast ontleden we de opbouw van deze passie. We leren het verschil tussen een aria en een recitatief, en we ontdekken dat niet elke noot van dit werk origineel gecomponeerd is. Bach was immers een meester in muzikale recyclage!
Tijdens de tweede vormingsavond staan we stil bij de authenticiteit van een uitvoering. Bach componeerde de Mattheuspassie in 1727, bijna drie eeuwen geleden. Na zijn overlijden in 1750 zou het tot 1829 duren vooraleer het werk nog eens te horen was, in een uitvoering door Felix Mendelssohn. Hoe zou die uitvoering toen geklonken hebben? En hoe breng je een compositie van bijna 300 jaar oud naar een hedendaags publiek? Er zijn veel verschillende keuzes te maken, zowel bij de keuze voor de instrumenten als in de samenstelling van het koor. We bespreken de uitvoering van Ensemble The Party & Het Iepers Kamerkoor en discussiëren over authenticiteit en mogelijkheid of het belang daarvan.


Klaas Coulembier (1984) groeide op in Ieper en volgde trompet, piano en muziektheorie aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord (Dé Academie). In 2002 trok hij naar Leuven om er musicologie te studeren. Sinds 2006 werkt hij er als onderzoeker aan de afdeling musicologie, waar hij in 2013 een doctoraat behaalde over muziek uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Naast zijn onderzoeksactiviteiten aan de KU Leuven is hij als gastdocent verbonden aan het Lemmensinstituut.
Hij wordt geregeld gevraagd als auteur en spreker voor culturele organisaties zoals Festival van Vlaanderen, Concertgebouw Brugge, Amuz Antwerpen en Symfonieorkest Vlaanderen.
Hij is ook componist en mede-oprichter van de Ieperse uitgeverij Ypress Digital Music Editions. Sinds 2015 is hij voorzitter van de Koninklijke Harmonie Ypriana.

Wanneer

25 maart 2018 om 17:00

Waar

Sint-Jacobskerk
Guido Gezelleplein 1
8900 Ieper
Routebeschrijving

Contact

057 239 480

Prijzen

€20.0
Basistarief: 20,00 €