Maak van je concert een echte belevenis

Concerten zijn belangrijke momenten voor een koor. De muzikale voorbereidingen kosten vaak veel tijd, de praktische organisatie brengt meestal heel wat werk met zich mee. Maar is er bij al deze voorbereidingen ook voldoende aandacht voor de presentatie en de vorm waarin je je concert giet?

Een concert is geen repetitie

Als koor zijn we het leeuwendeel van onze tijd samen repeterend aan het doorbrengen. Zo vergeten we wel eens hoe verschillend een concert is van een repetitie! Terwijl een repetitie iets interns is, een groepsgebeuren onder koorleden en dirigent, is een concert een moment waarop het koor zich toont aan een publiek. Als je tijdens je concert hetzelfde doet als op je repetitie, maar in een verder gevorderd stadium, dan sla je de bal mis. Een concert... dat is iets bijzonders! Tijdens je concert vang je je publiek in een net van verrassing en verwondering en doe je zoveel meer dan zingen alleen. Een goed concert is ook voor de koorleden een hoogtepunt in het koorjaar. 

Verwachtingen van het publiek

Een koorconcert is een zeer sociaal gebeuren: het publiek komt misschien in eerste instantie speciaal voor iemand in het koor die hem of haar wil zien en ontmoeten, en het komt ook om muzikaal verrast en ontroerd te worden of om de tijd even te vergeten. En als dat lukt, dan komt het publiek ook de volgende keer terug! Dat betekent dat je in je concert aandacht moet hebben voor verschillende aspecten waarmee je het publiek vast kunt houden: niet alleen muzikaal, maar ook visueel. En waarom zouden we het publiek niet eens actief laten meedoen?

Iedereen mee

Wie naar een koorconcert of andere performance gaat kijken, wil zich laten meeslepen. Daartoe heb je een speciale sfeer nodig. Zorg dat alle koorleden van het koor mee zijn in die sfeer. Zorg dat ze weten waar het concert om gaat en goed voorbereid zijn, niet enkel muzikaal, maar ook psychologisch. Als een koor samen als één geheel op het podium dezelfde boodschap uitzendt, is het publiek nog zo snel mee in het gebeuren.

Pakkende titel

De titel van een concert is een eerste stap om een sfeer te zetten. Maak deze net zo verrassend, pakkend en aansprekend als je concert zelf.

Een paar voorbeelden:

  • Concert ‘B’ met werk van bijvoorbeeld Bach, Brahms, Buxtehude, Benoit, Breways, Bartok, enz.
  • Amour pour la chanson – met wijn en kaas
  • Midzomernachtsconcert met horizon als decor
  • Ballonconcert - Sing a tune balloon (happy birthday)
  • Lenteconcert in re groot
  • Zingen onder de sterrenhemel
  • Wensconcert
  • Sing (a) in tune

Originele concertlocatie

Zingen kan overal en altijd, ook op onverwachte plaatsen. Een originele locatie kan ook een aanknopingspunt bieden voor het thema, de inrichting en voor de promotie van je concert en kan veel bijdragen aan de ervaring van het publiek. Misschien komt er hierdoor ook wel nieuw publiek naar je concert.

Een originele locatie kan van alles zijn:

  • Een erfgoedlocatie: een museum, watertoren, kasteel, orangerie, begraafplaats, enz.
  • De lokale bibliotheek voor een concert met als thema boeken, schrijvers en componisten. 
  • Een kasteeltuin voor een park-, picknick-, parasol- of parapluconcert. 
  • Een kinderboerderij voor een concert met kinderen. 
  • Een tentoonstellingsruimte. 
  • Een grote fabriekshal. 
  • Een woonzorgcentrum of ziekenhuis. 
  • Op het water: een bootconcert. 
  • Een bloemenkwekerij voor een serreconcert. 

Dynamische concertvorm

Het concert zelf kan natuurlijk ook origineel en dynamisch worden opgebouwd.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Van statisch naar bewegend. 
  • Van zingen naar fluiten, ritmisch spreken en rappen, zoemen en neuriën. 
  • Met bodypercussie, djembé of een combinatie. 
  • Weg van de nummerstructuur: werk met overgangen, verplaatsingen of improvisatie met klanken. 
  • Breng het verhaal in beeld door het te tekenen. 
  • Laat kinderen bewegen op de muziek of geluid maken met fluostokjes of ballonnen. 
  • Wissel af: met dirigent/ zonder dirigent of van unisono naar meerstemmig. 
  • Werk samen met een regisseur of componist. 
  • Projecteer de partituur eens of maak er een grafische voorstelling van voor het publiek. 

Maak het boeiend

Zorg ervoor dat er een dialoog ontstaat met het publiek en dat het concert boeiend is en blijft.

Dat kan op heel veel manieren:

  • Houd de tekst van de voorzitter of een presentator aan het begin van het concert verstaanbaar (akoestisch), kort en to-the-point. 
  • Denk aan de podiumprésence en expressiviteit. 
  • Incorporeer beweging/ show/ gebaren. 
  • Kledingafspraken voor het koor. 
  • Gebruik beeld, licht en/of tekstprojectie (vaak kan je hiervoor materiaal huren bij een plaatselijke uitleendienst, provinciale uitleendienst (of spreek een externe firma aan indien je begroting dit toelaat). 
  • Zoek variatie in de stemmen: met solisten of discanten, klein en groot ensemble. 
  • Zorg ook voor veel variatie in de nummers (ritme, tempo e.d.). 
  • Een pauze in het programma kan de dynamiek breken. Kies misschien eerder voor een babbel en drankje na afloop.
  • Iedereen, zowel publiek als koor, moet goed kunnen zitten en alles goed kunnen zien. 
  • Denk aan een goede akoestiek en een verzorgde techniek. 

Nog inspiratie nodig?