Denklabs
Door de organisatie van jaarlijkse denkLabs wil Koor&Stem op een pro-actieve manier kennis en ervaring uit de sector integreren in haar eigen werking. Hieronder lees je er meer over.
Wat is een denkLab?
Een denkLab is een groep mensen die over een beperkte tijdsspanne nadenkt over een bepaald thema met een specifieke vraagstelling die binnen de sector leeft en waarrond Koor&Stem een beleid of actieplan wil ontwikkelen, kaderend in het huidige of toekomstige beleidsplan.
Waarom een denkLab?
Koor&Stem werkt voor een sector die uit vele experten en ervaringsdeskundigen bestaat. We vinden het daarom ook belangrijk om die kennis en ervaring mee te capteren in het vormgeven van het beleid. DenkLabs faciliteren dus een bottom up werking, waarbij de expertise, ervaring en kennis uit het veld actief wordt aangewend ten goede van het beleid en de planning van Koor&Stem.
Wie zit er in een denkLab?
Deelname aan een denkLab van Koor&Stem is een vrijwillig engagement dat kan opgenomen worden door iedereen met een achtergrond die relevant is voor het specifieke denkLab-thema. Bij samenstelling van de groep wordt door Koor&Stem gekeken dat die voldoende representatief is voor het thema (doelgroep, ervaring, gender, geografie, ...) We streven naar 7 à 12 deelnemers per denkLab. Elk denkLab wordt opgevolgd door een centrale beleidsmedewerker van Koor&Stem.
Wat is het engagement voor een denkLab?
Bij de start van een denkLab worden volgende zaken steeds vooraf bepaald, zodat het gevraagde engagement ook duidelijk is: de periode waarin een denkLab werkzaam is, de periodiciteit van de samenkomsten van een denkLab, de vergadervorm, de specifieke vraagstelling binnen een gekozen thema en de verwachte output (bv. actieplan, projectconcepten, beleidskaders, …).
Thema's in 2025
Op het interregionaal overleg van september 2024 werden 5 thema's uitgekozen om rond te werken.
DenkLab opleiding voor dirigenten
In Vlaanderen biedt het Deeltijd Kunstonderwijs opleidingen koordirectie aan. In de praktijk is die voor sommigen soms nog te hoog gegrepen. Is er nood aan een laagdrempelig initiatief voor (aspirant) dirigenten georganiseerd door Koor&Stem?
Onderwerp
Koor&Stem organiseert momenteel de opleiding ‘Zingen met Kinderen’, zowel voor dirigenten van kinderkoren als voor leerkrachten zang in de lagere school en DKO. In Vlaanderen biedt het Deeltijds Kunstonderwijs ook een opleiding koordirectie aan. In de praktijk is die voor sommigen soms nog te hoog gegrepen. Is er nood aan een laagdrempelige initiatief voor (aspirant) dirigenten georganiseerd door Koor&Stem? Want we willen deze doelgroep de nodige stimulansen geven. Wie denkt met ons mee om deze structuur vorm te geven?
Richtvragen
- Wat is het profiel voor deelname aan een eerste opleiding?
- Hoe vinden we aansluiting met de opleiding bij het DKO?
- Moeten we onderscheid maken in opleiding naar pop- en of klassieke koren?
Wie zoeken we?
Dit denkLab bestaat idealiter uit gevormde, ervaren dirigenten, docenten koordirectie en directeurs DKO.
Welk engagement verwachten we?
Tussen februari en april 2025 leggen we 2 vergadermomenten vast van 2,5 uur.
Geïnteresseerd?
Aanmelden is helaas niet meer mogelijk. Voor vragen, neem contact op met Erik Demarbaix via erik.demarbaix [at] koorenstem.be
DenkLab Scholenwerking
Naast het ondersteunen van koren, stimuleert Koor&Stem ook het zingen in (basis)scholen, aan de hand van vormingen en repertoire. Is er nood aan een Koor&Stem educatief platform?
Onderwerp
In hun speurtocht naar geschikt liedmateriaal zoeken leerkrachten basisonderwijs meer en meer online. Sinds 2015 geeft Koor&Stem - na fysieke uitgaves van o.a. Attakatamoeva (2002-2010) - digitale bundels Doewap uit die via de webshop verspreid worden. Klanten krijgen na betaling meteen het materiaal in hun mailbox. Graag bekijken we in het denkLab hoe de verdere evolutie hiervan vorm dient te krijgen.
Enkele richtvragen
- Welke rol speelt Koor&Stem?
- Is er nood aan een online K&S-platform, en hoe zou zich dat verhouden tegenover andere bestaande platformen?
- Bij de ontwikkeling van een platform: waar zou K&S daarin het verschil kunnen maken?
- Welke focus in de liedkeuze is het meest gewenst?
Wie zoeken we?
Dit denkLab bestaat idealiter uit leerkrachten en directieleden van lagere scholen en DKO's, dirigenten van schoolkoren, alsook componisten van kinderliederen en professionele krachten uit het cultuur-educatieve veld.
Welk engagement verwachten we?
Tussen februari en juni 2025 leggen we 3 vergadermomenten vast van 2,5 uur.
Geïnteresseerd?
Aanmelden is helaas niet meer mogelijk. Voor vragen, neem contact op met Liesbeth Segers via liesbeth.segers [at] koorenstem.be
DenkLab Vlaamse koormuziek
Voor de volgende beleidsperiode wil Koor&Stem haar rol in en impact op de Vlaamse hedendaagse muziek en erfgoed duidelijker afbakenen. Is Koor&Stem promotor, facilitator, organisator?
Onderwerp
Koor&Stem heeft een bibliotheek van 190.000 fysieke partituren, beschreven via een online databank. Daarnaast is er een klein aantal partituren van componisten uit Vlaanderen vrij beschikbaar via www.koorklank.be. Via de tweejaarlijkse Vic Nees compositiewedstrijd spot de organisatie nieuw talent via conservatoria en DKO's. Is Koor&Stem promotor, facilitator, organisator?
Richtvragen
- Hoe krijgt de toekomst van de eigen bibliotheek vorm? Kiezen we een focus, vb koormuziek uit Vlaanderen?
- Hoe verbindt Koor&Stem componisten aan koren? Wat is er interessant voor koren, wat voor componisten?
- Moet Koor&Stem opdrachten geven?
- Wat met de reeds bestaande hedendaagse Vlaamse koormuziek? Hoe treedt Koor&Stem op als promotor?
- Kan Koor&Stem een rol spelen bij aanmaak/verspreiding van audio-materiaal?
- Wat is de rol van compositiewedstrijd Vic Nees in het totaalplaatje?
Wie zoeken we?
Dit denkLab bestaat idealiter uit dirigenten en componisten.
Welk engagement verwachten we?
Tussen maart en juni 2025 leggen we 3 vergadermomenten vast van 2,5 uur.
Geïnteresseerd?
Aanmelden is helaas niet meer mogelijk. Voor vragen, neem contact op met Liesbeth Segers via liesbeth.segers [at] koorenstem.be
Denklab lichte muziek
Koor&Stem heeft een jarenlange traditie in het ondersteunen van heel diverse koren. De laatste jaren sluiten meer en meer popkoren aan bij Koor&Stem. Die hebben specifieke noden waar Koor&Stem momenteel nog niet altijd een antwoord op kan bieden.
Onderwerp
Er zijn veel verschillende thema’s die aan bod zouden kunnen komen in dit Denklab. Voor de eerste editie van het denklab Lichte muziek willen we ons focussen op opleidingen voor dirigenten lichte muziek, omdat de vorming van dirigenten de basis legt voor alles wat daarna komt.
Richtvragen
- Wat moet een dirigent voor een lichte muziek koor specifiek kunnen of kennen? Wat maakt het lichte muziek koor anders dan een klassiek koor?
- Er zijn een aantal zaken gemeenschappelijk met een klassiek koor
- Om stijleigen te gaan werken: waar ligt dan het onderscheid met een koor lichte muziek: stemtechniek, stijl, beleving en présence, rol van de dirigent, ...
- In welke vorm zou een opleiding interessant zijn? Wat voor opleiding zou voor een dirigent haalbaar zijn & wat niet binnen onze eigen context?
Wie zoeken we?
- Dit denklab bestaat idealiter uit ervaren dirigenten van lichte muziekkoren, docenten koordirectie en directeurs DKO.
Welk engagement verwachten we?
- Tussen mei en september 2025 leggen we 3 vergadermomenten vast van 2,5 uur.
Geïnteresseerd?
- Geïnteresseerd om deel te nemen? Neem dan contact op met Valerie Konings via valerie.konings [at] koorenstem.be