U bent hier

Smaakbom MoSaIC: een terugblik

Internationaal

Music for Sound Integration in the Creative Sector, het blijft een mond vol, en eentje vol verrassende smaken. Dit Europese meerjarenproject met muzikanten van diverse origine werd in oktober in Milaan afgerond.

Drie jaar lang nam Koor&Stem een groep van negen basisartiesten mee in een traject waarbij participatie centraal staat, via interviews, een stukje onderzoek, school- en koorprojecten en concerten. En dat gebeurde gelijktijdig ook in Roemenië, Denemarken en Italië. Tussen 8 en 10 oktober 2021 organiseerde hoofdpartner Italië het afsluitende World Music Festival in Milaan met lezingen, workshops, concerten en tijd voor ontmoeting.

Conferentie: Music as a universal language

Ieder partnerland had een desk study gemaakt over de muziek uit enkele niet-Europese landen en die werd tijdens de conferentie door de Italiaanse partner voorgesteld. Het resultaat hiervan lees je hier.

Daarnaast stonden een aantal sprekers op het programma onder de noemer ‘Music as a universal language’. Interessant was onder andere de bijdrage van de Deense partner over hoe ze met hun artiesten aan de slag waren gegaan om écht samen te musiceren, ongeacht achtergrond, en hoe enerzijds culturele assimilatie en anderzijds inspiratie zich daartoe verhouden. Hoe voer je muziek uit uit andere culturen of doe je dat nu precies beter niet? Zelf vertelden we over onze ervaringen in de participatieve concerten in Brussel, over het belang van gelijkwaardigheid van de partners vanaf de ideeënfase en de kansen die de artiesten, en ook de koren en de buurtbewoners kregen om muzikale tradities uit andere oorden te leren kennen en uit te wisselen. Dankzij MoSaIC ontwikkelde zich organisch een aanbod van Koor&Stem aan middelbare scholen rond het thema Overal en nergens thuis met rap, filosoferen, instrumentaal musiceren en zingen, een project dat we binnenkort herhalen in een Antwerpse school. Opnieuw een kans om jonge mensen van diverse achtergronden te verbinden met professionals van diverse achtergronden. Het is precies dat soort inzichten die projecten met nieuwe partners initiëren.

Internationale ontdekkingen

Verder betekende de driedaagse in Italië ook ontdekking tijdens de diverse concerten en workshops: Deense sagen en de geschiedenis van het Gilgamesj-epos, verteld door een Syrische harpiste of een Bulgaars vrouwenkwintet in traditionele gezangen. Verrassend mooi was ook de visuele neerslag in real time van kunstenares Jacinta McQueen bij verschillende opvoeringen. Of de workshop in het park door de Roemeense partner over loopsongs waarbij prompt spelende kinderen in een kring rond de docente verzamelden en enthousiast deelnamen.

Buitenlandse creatie Future memories

De Belgische delegatie van vijf professionele én amateurmuzikanten bracht samen met de muzikanten van de partnerlanden de buitenlandse creatie van Future Memories van Aurélie Nyirabikali Lierman. Dit stuk klinkt iedere keer verschillend. De partituur biedt een structuur met vaste tutti-delen en geeft ook ruimte voor ieders invulling en improvisatie. We speelden deze partituur in Brussel in 2020, in juni in 2021 en nu in oktober in 2021. Iedere keer is de bezetting gedeeltelijk anders, dienen zich andere flexibile muzikanten aan, andere tradities en ontwapenende tekst- en klankverzinsels. Ook nu weer.

Openluchtoptreden Belgische delegatie

De Belgische delegatie met Natalia Bachtina, Greet Wielemans, Anja Kowalski, Sebastian Enriques en Moufadhel Adhoum schitterde ook apart in een openluchtoptreden dat veel volk lokte. Op het programma stonden eigen nummers van de muzikanten zelf, naast Russische volksliederen of Marlène Dietrich en Rimsky-Korsakov met udbegeleiding. Kleur- en klankmogelijkheden in overvloed, een echte smaakbom, dat was MoSaIC. Dit project is afgerond en het netwerk en de ervaringen nemen we met veel plezier mee naar volgende gelegenheden.

De reis naar Italië werd mogelijk gemaakt dankzij de ondersteuning van de Vlaamse Overheid. MoSaIC wordt gesteund door Creative Europe, het subsidieprogramma van de Europese Unie (2014-2020) ter bevordering en ondersteuning van de internationale samenwerking in de culturele, creatieve en audiovisuele sectoren. We kregen tevens ondersteuning van de Koning Boudewijnstichting.

 


copyright Coro e orchestra Sinfonica Amadeus.
Terug naar boven