U bent hier

Deze activiteit is voorbij

Zingen in cultureel gemengde groepen een uitdaging?  Ja, en het biedt nog tal van muzikale en talige opportuniteiten ook! Kinderen pikken niet alleen andere talen op, maar leren ook elkaars cultuur kennen en samenwerken. Velen leerkrachten kwamen inspiratie opdoen tijdens onze Studiedag Sing Me In, september 2018 in Leuven.

We werkten in uiteenlopende workshops aan zingen met kinderen in al zijn vormen, zowel in de klas- als schoolkoorcontext, zowel in het Nederlands als in andere talen of zonder taal, van klassiek gezongen tot rap, met bewegingen of instrumentjes. Omdat het verrijkend is om liedjes van hier en daar te leren kennen, omdat muziek een ideaal middel tot participatie op school is.
Een geslaagde praktische inspiratiedag voor leerkrachten lager onderwijs, dirigenten van een kinderkoor of schoolkoor, leerkrachten DKO. Ook kunnen begeleiders van anderstalige inburgeraars, leerlingenbegeleiders, mensen die actief zijn in het sociaal-cultureel werk, intergratieambtenaren of schooldirecties hun voordeel doen met deze studiedag.

Omdat het verrijkend is om liedjes van hier en daar te leren kennen, omdat muziek een ideaal middel tot participatie op school is.

Dagindeling

Voormiddag
 
 

09:00 u.

Onthaal

09:30 u.

Welkom en muzikale opening

10:00 u.

Keuzesessie 1

 
  • Doewap #5 en #6 - Sterre De Raedt
    & Moufadhel Adhoum
  • Met je oren kan je zien - Sien De Smet
  • Project Space ① : Iedereen zingt,
    Mais Quelle Chanson, Re-Mix XXL/opMaatorkest
  • Duidelijk taalgebruik met kinderen - Peter Schoenaerts

11:10 u.

Keuzesessie 2

 
  • Project Space ② : Gelukkig zijn,
    Singing with pictures in Nepal,
    Cantania
  • Psychosociale ondersteuning - Nils Vandenbroucke
  • Doewap #5 en #6 - Sterre De Raedt en Moufadhel Adhoum 
  • Met je oren kan je zien - Sien De Smet
Namiddag
 
 

12:15 u.

Lunch

13:00 u.

Concertjes

13:45 u.

Keuzesessie 3

 

  • Project Space ③ : Pluto, Singing and trauma therapy, 
    Campus Saint-Jean
  • Sing Me In repertoire - Marleen De Boo
  • Iedereen kan rappen - Jan Asselberghs
  • Klank en rust in de klas - Hilde Van Belle
  • Jambo! - Marleen Van Aken

14:55 u.

Keuzesessie 4

 
  • Different shades of voice - Hanne Orrenmaa
  • Sing Me In repertoire - Marleen De Boo
  • Iedereen kan rappen - Jan Asselberghs
  • Klank en rust in de klas - Hilde Van Belle

16:00 u.

Toonmoment en slot

16:30 u.

Slotdrink en napraten

Workshops

Duidelijk taalgebruik met kinderen

Peter Schoenaerts - in het Nederlands
Met weinig moeite kun je elke les ook voor anderstalige kinderen die Nederlands aan het leren zijn verstaanbaarder maken. Aan de hand van voorbeelden en didactische tips gaan we bekijken waarop je moet letten als je met anderstalige kinderen werkt. 
Peter Schoenaerts is expert Nederlands als tweede en als vreemde taal en dagelijks leider van Theater van A tot Z.

KEUZESESSIE 1

Klank en rust in de klas

Hilde Van Belle - weinig taal
Kinderen hebben soms nood aan rust. Ze zoeken een veilige omgeving waarbinnen ze zich kunnen uitdrukken. In deze workshop gaan we op zoek naar manieren waarop muziek en zingen in de les ervoor kunnen zorgen dat kinderen hun stem vinden. We focussen op samen zingen, spelen en ontspannen. We doen yogahoudingen, mantrazingen, bewegingen op klanken, ademhalingsoefeningen, concentratie-oefeningen en mindfulness.

KEUZESESSIE 3 / 4


Met je oren kan je zien

Sien De Smet - weinig taal
In deze workshop worden muzikale activiteiten op maat van kinderen vanaf 6 jaar zonder muzikale voorkennis aangereikt. Ook het beheersen van de Nederlandse taal is geen vereiste. Improviseren met instrumenten, het ontwerpen van een klanklandschap en andere muzikale experimenten komen aan bod. Ingrediënten daarvoor zijn: het eigen lichaam, alledaagse voorwerpen, Orff-instrumenten en klein slagwerk. Muziek beleven met open oren en de blik op oneindig. 
De leraar geeft muzikale impulsen en biedt een heldere structuur aan waarin veel ruimte is voor ideeën van de leerlingen. De leefwereld van de jonge muzikanten staat voorop. Bovendien is de link met andere muzische domeinen als drama, dans en beweging nooit ver weg. 

KEUZESESSIE 1 / 2

DOEWAP #5 en #6

Sterre De Raedt & Moufadhel Adhoum - weinig taal
Zing, klap, stamp, speel en dans mee met liedjes uit de hele wereld. Nieuwe kinderliedjes en vrolijke volksliedjes van binnen en buiten Europa in het Nederlands, Frans, Spaans, Tsonga, Arabisch, Berbers en Turks passeren de revue. Op een originele en speelse manier en met veel inspiratie om in de klas mee aan de slag te gaan. We doen een klapspel en schudden de beentjes goed los. En we worden begeleid op een heel mooi, speciaal instrument: de ud. Docente Sterre De Raedt heeft als muziekpedagoge tonnen ervaring in het zingen met kinderen en het creatief invullen van muzikale workshops. Sterre wordt begeleid door Moufadhel Adhoum, meester op de ud. In zijn band Hijaz combineert hij op meesterlijke manier Westerse jazz met Arabische muziek.   

KEUZESESSIE 1 / 2


Sing Me In repertoire

Marleen De Boo - weinig taal
Deze workshop staat aan de wieg van de hele studiedag. Het Europese onderzoeksproject Sing me in leverde immers een heleboel bruikbare liedjes en spelletjes op die uiterst geschikt zijn om te zingen met migranten en vluchtelingen. Tijdens deze workshop focussen we op eenvoudige speelliedjes met weinig tekst, veel bodypercussie en ondersteunende bewegingen die je met kinderen uit de hele wereld kan zingen. Marleen De Boo geldt als één van de belangrijkste pedagogen uit Vlaanderen op het gebied van zingen met kinderen op school en in koor. Ze is altijd op zoek naar nieuw repertoire en nieuwe werkvormen en deelt die inspiratie met jong en oud.

KEUZESESSIE 4

Iedereen kan rappen

Jan Asselberghs - in het Nederlands
Iedereen kan rappen. Dat toont Jan Asselberghs ons aan de hand van ritmische, verbale en expressieve oefeningen op maat van kinderen.  Geen moeilijke theorieën of schema's dus, maar simpele tools om elke klas in een mum van tijd aan het rappen te krijgen. Go with the flow, yo! Jan Asselberghs, alias Petit Jean, is een 26-jarige slamdichter en rapper uit de Leuvense hiphopformatie SoundRascalz. Hij schrijft al sinds zijn twaalfde gedichten en rapteksten, maar sinds enkele jaren laat hij deze twee ook samenvloeien in zijn slam-performances.

KEUZESESSIE 3 / 4


Psychosociale ondersteuning

Nils Vandenbroucke - in het Nederlands
In deze workshop gaan we dieper in op 'wat is trauma (niet)?', 'hoe omgaan met schokkende gebeurtenissen' en 'zorg voor leerlingen met een vluchtverhaal'. We proberen enkele praktische handvaten mee te geven die je kan gebruiken bij kinderen na een schokkende gebeurtenis. Nils Vandenbroucke is actief als traumapsycholoog bij Solentra vzw en de dienst Dringende Sociale Interventie (Rode Kruis), en werkt daarnaast ook als docent crisisbeheer en intercultureel werken aan de Vives Hogeschool. 

KEUZESESSIE 2

Different shades of voice

Hanne Orrenmaa - in English
In this workshop Hanne Orrenmaa chooses voice exercises, sound games and creative sound producing to bring emotions and drama to song performance. Hanne Orrenmaa is a music and drama teacher, choir conductor and culture journalist. She has worked with singers of different age groups, refugees and asylum seekers.

KEUZESESSIE 4


Liedjes uit Afrika, Latijns-Amerika en Azië

Marleen Van Aken - In het Nederlands
Stuk voor stuk leuke, zingbare melodieën uit het Zuiden, de ene keer verrassend ontroerend, de andere keer begeleid door een leuk spel.  Al zingend stap je binnen in het leven van een kind uit Kongo, Nigeria, Guinee, Indonesië, China, Mexico, Chili .... Ballonnen, een piñata, springen, spelen, dansen en vooral het plezier om samen te zingen, zorgen bij onze kinderen voor een gezonde nieuwsgierigheid naar het doen en laten van leeftijdsgenootjes aan de andere kant van de wereld.  Daar waar er nog zo veel armoede is, maar daarom niet minder plezier, integendeel… Ook voor kleuters is dit repertoire erg geschikt.

KEUZESESSIE 3

Project space

In onze project space keuzesessies kan je van dichtbij kennismaken met tal van organisaties, hun muzische projecten en ideeën. We stellen ze hier graag al even aan jou voor. Stuk voor stuk interessante voorbeelden uit de praktijk!

Project Space ①

Iedereen zingt!

Tatjana Scheck
Iedereen Zingt! bracht honderd kinderen uit de Antwerpse wijken samen op het podium van de Blauwe Zaal van deSingel om liedjes te zingen uit heel de wereld.

Mais Quelle Chanson

Kapinga Gysel 
Mais Quelle Chanson vzw geeft kinderen en jongeren uit Gentse buurten een stem op een podium, waar ze nieuwe dingen kunnen ontdekken en schitteren. Met plezier werken ze aan zang-, muziek-, kunst- en schoolprojecten. 

Re-Mix XXL en opMaatorkest

Liesbeth Peelman
Re-Mix XXL verenigt professionals en amateurs, jong en oud, mensen uit diverse culturen en met verschillende achtergronden op het podium van de Elisabethzaal voor een groot muzikaal spektakel. Het opMaatorkest geeft kinderen uit Antwerpse concentratiescholen de kans om in aanraking te komen met klassieke muziek, een instrument te leren bespelen en hun talenten te ontwikkelen.

Project Space ②

Gelukkig zijn

Peter Schoenaerts
In 2015-2016 speelde de theatervoorstelling Gelukkig zijn in het hele land: anderstaligen vertelden over hun leven en zongen bekende Nederlandstalige hits, als vierstemmig koor.

Singing with pictures in Nepal

David Johnson (EAS)
When singing with young children who have little common language and diverse cultural backgrounds, drawing games can function as a bridge between participants to enable communication and facilitate creative music making. 

CANTANIA

Wenke Minne
Brusselse leerkrachten versterken hun muzikale vaardigheden en werken een jaar lang met hun leerlingen rond een unieke nieuwe compositie. Met een feestelijk slotconcert in de Henry Le Boeufzaal met het Belgian National Orchestra. 

Project Space ③

Pluto vzw

Mirjam de Wit
Pluto vzw ontwikkelt eigenwijze kunsteducatieve projecten voor kinderen. Onder het motto van kunst met de kleine k fietsen ze rond met de plutomobiel om kunstzinnige activiteiten te doen, gewoon op straat met de kinderen die op pleintjes spelen. 

Singing and Trauma Therapy

 Dr Motje Wolf (EAS)
Organisations, such as Voluntary Service Overseas (VSO), have started to work with traumatised children in refugee camps. Music has been acknowledged to be helpful in working with children with complex trauma. This presentation will introduce a newly developed research summary for educators wanting to use this approach.

Campus Saint-Jean

Laurence Ejzyn 
De leerlingen van de middelbare school Campus Saint-Jean in Brussel hebben, als onderdeel van het onthaal- en scholingsprogramma voor nieuwkomers, taal en muziek creatief gebruikt in hun lessen taalverwerving Frans. Daarbij lieten ze zich inspireren door het eigen levensverhaal van de jongeren.

Concertjes

Groupe Rissala

Rissala ontstond in 2007 in Molenbeek. De jongeren brengen onder leiding van Hassan Muhammady vooral spirituele gezangen. In 2008 werd ook het kinderkoor Rissala opgericht. In 2011 brachten ze een eerste cd uit. Sindsdien stromen de vragen voor concertjes her en der binnen. Veel kinderen volgen zelfs zanglessen. Het koor brengt een divers repertoire. Ze zingen in het Engels, Arabisch, Frans en Nederlands. Regelmatig voorzien ze liederen uit Turkije, Indonesië, Maleisië of de Arabische landen van een Franse of Engelse tekst. De teksten bezingen vrede en verdraagzaamheid. Een gedeelte van de opbrengsten van het koor gaat naar mensen in armoede.

Mais Quelle Chanson

Mais Quelle Chanson brengt oud en nieuw werk, Nederlandstalige pop (Eefje De Visscher, Bazart,...), Amerikaanse klassiekers (Aretha Franklin, Nina Simons, ...), maar ook eigen teksten op bestaande muziek met pop, jazz, soul en hedendaagse invloeden. Het koor werkt met liedjes in verschillende talen en genres om de taalontwikkeling te stimuleren, een stuk muziekgeschiedenis mee te geven of om dicht bij de leefwereld van de kinderen te staan. Sinds de oprichting van het koor, 7 jaar geleden, werkt Kapinga Gysel met kinderen van 6 tot 16 jaar uit Ledeberg. Iedere week komen de zangertjes samen en worden er nieuwe nummers aangeleerd. Het koor treedt regelmatig op, zowel op lokale evenementen als op grotere festivals. Momenteel toert Mais Quelle Chanson rond als onderdeel van het toneelstuk Amnes(t)ie van Action Zoo Humain (Chokri Ben Chikha).

Praktisch

Datum

Zaterdag 15 september 2018
09:00 tot 17:00 uur

Locatie

Campus Lemmens Leuven
Lemmensberg 3
3000 Leuven
Routebeschrijving

Contact

Liesbeth Segers
liesbeth.segers [at] koorenstem.be
+32 (0)3 237 96 43

Prijzen

€80.00 - basisprijs
€35.00 - studenten
€45.00 - halve dag

Hier inschrijven

Dagindeling

09:00 uur  Onthaal
09:30 uur Welkom en muzikale opening
10:00 uur Keuzesessie 1
11:10 uur Keuzesessie 2
12:15 uur Lunch
13:00 uur Concertjes
13:45 uur Keuzesessie 3
14:55 uur Keuzesessie 4
16:00 uur Toonmoment en slot
16:30 uur Slotdrink en napraten

Het project Sing Me In wordt gefinancierd met de steun van het Erasmus+ programma voor de Jeugd van de Europese Commissie.

Terug naar boven