U bent hier

Opleiding Zingen op maat

Zingen is een universele taal waarmee we taalbarrières, sociale en culturele verschillen kunnen overbruggen. Samen zingen verbindt en brengt mensen samen, dat is al jaren het motto van Koor&Stem. Met onze opleiding 'Zingen op maat' gaan we nog een stapje verder.

Ben je koordirigent of samenzangleider? Of leerkracht DKO? Studeer je aan een conservatorium of ben je net afgestudeerd en vind je de opleiding interessant als aanvulling op je studie? Of ben je misschien leraar of workshopleider met al wat ervaring met de non-formele sector en met het werken met diverse groepen en wil je je meer verdiepen in de link tussen theorie en praktijk? Dan is deze opleiding echt iets voor jou.

Wat deze opleiding zo bijzonder maakt, is de aandacht voor gevarieerde werkvormen en methodieken om diverse groepen met plezier aan het zingen te krijgen. Of je zangers nu noten kunnen lezen of Nederlands spreken, deze opleiding voorziet je van de tools en inzichten om een inclusieve en boeiende zangomgeving te creëren. Ontdek hoe je met passie en diversiteit de wereld laat zingen. Zingen op Maat leert je de juiste noten te raken.  

De opleiding komt tot stand in samenwerking met verschillende docenten en gastsprekers. Deze samenwerking zorgt voor een rijke, inspirerende en diverse leerervaring.

Docenten

Sterre De Raedt

Sterre De Raedt is een inspirerende en ervaren muziekpedagoge die tijdens haar vormingen inzet op spel, interactie en verbondenheid. Ze werkt als muziekdocent aan het Conservatorium Antwerpen, het opMaatorkest, International School Ghent en Kunstacademie Lede. Ze is een muzikale workshopbegeleider en coach, geeft presentaties en navormingen voor Koor&Stem, Jeugd&Muziek Brussel, Bozar, BNO, OPRL, SOV e.a. muziekeducatieve organisaties in Vlaanderen en Brussel.

Hans Van Regenmortel

Hans Van Regenmortel is een onafhankelijk curator van kunst in/als onderwijs. Voorheen was hij achtereenvolgens leraar viool en creatief musiceren in het Deeltijds Kunstonderwijs, freelance kunsteducator, en artistiek coördinator bij Musica Impulscentrum. Hij specialiseerde zich in het ontwerpen van formats met focus op muzikale participatie en ontwikkeling voor alle leeftijden en in diverse contexten. Hij was betrokken bij een breed scala aan educatieve projecten in formele en niet-formele contexten en heeft bijgedragen aan diverse publicaties over muziek- en kunsteducatie.

Dirk Proost

Dirk Proost is hoboïst en teaching artist. Hij studeerde aan de conservatoria van Antwerpen en Gent en behaalde Eerste prijzen hobo, Engelse hoorn en kamermuziek. Later verwierf hij een Meestergraad aan het Lemmensinstituut. Sinds 1985 is hij docent aan de Podiumacademie van Lier. Hij ontwikkelde ook het participatief kunstproject AMI (Art Music Investigation, 2010) en de sociaal-artistieke formats IN/OUT, met gedetineerden ( 2010) en MULTICOLORS, met nieuwkomers ( 2015). Voor zijn sociaal-artistieke projecten ontving hij de ‘Klara Iedereen Klassiek-prijs’(2020). Zijn werk kenmerkt zich door interdisciplinariteit en maatschappelijke betrokkenheid. Hij integreert etnische en actuele composities in zijn muzikale praktijk en werkt samen met kunstenaars uit diverse disciplines.

Hilde Van Belle

Hilde Van Belle is koorleider, muziekpedagoog en singer-songwriter. Als koordirigent is ze verbonden aan Awellé (Leuven), solidariteitskoor Pati Pati, Imec (Leuven), een brug tussen twee werelden (De Munt) en Flagey. Ze werkt als educatief medewerker bij de opera de munt, geeft folkzanglessen in de academie te Lubbeek, geeft muziekateliers bij het Balanske te Tielt-Winge en is als freelancer verbonden aan o.a. Jeugd en Muziek Brussel en Koor&Stem. Op het podium kan je haar in binnen- en buitenland vooral vinden in de balfolkscène, waar ze folkliefhebbers aan het dansen en zingen krijgt.

Peter Verheyen

Peter Verheyen combineert zijn lessen geestelijke gezondheidszorg en psychologie aan de Thomasmore hogeschool met therapeutisch werk in zijn psychologenpraktijk. Hij werkt als systeemtherapeut met individuele hulpvragen, koppels en gezinnen. Regelmatig organiseert hij therapeutische weekends met familie-opstellingen of koppelwerk in de abdij van Postel en verzorgt hij op maat gemaakte opleidingen voor organisaties.

Praktisch

4 lesdagen

  • Laagdrempeligheid en veiligheid in de groep
    ​Tijdens de eerste dag van de opleiding gaan we dieper in op thema’s als: op welke manier creëer je veiligheid in een groep om groepsprocessen te kunnen stimuleren. We hebben het uitvoerig over procesmatig zingen: hoe krijg je niet-zangers aan het zingen? En hoe kan je een meerstemmig lied op het gehoor aanleren?
     
  • Communicatie, verbaal en non-verbaal
    Waarom is het belangrijk om 'flow' te creëren in een proces en wat kan dit doen met de stem en de klank van de groep. Wat is het effect van opstellingen van een zanggroep, hoe werk je empowerend met je groep. Wat zijn de valkuilen en houvasten bij diversiteit. Nadruk ligt op het (vocaal) werken met groepen. Een sessie vol actie, discussie en duiding, met concrete aanknopingspunten voor de eigen praktijk.
     
  • Praktijken participatief en procesmatig werken
    In dag 3 kijken we over de muren van de koorwereld: hoe wordt in kunsteducatie op een participatieve manier gewerkt. Dit passen we daarna toe op het zingen: hoe schrijf en creëer je samen met je groep nummers en welke methodieken zijn hiervoor. We doen dit ook zelf.  
     
  • Zingen op maat in onze huidige samenleving
    In de laatste dag gaan we in op de manieren om ‘community dirigent’ te worden. Hoe gaan we ‘voorbij’ het sociaal artistieke project en kan elk project/koor inclusief zijn, sociaal artistiek, en tegelijk zijn eigenheid behouden? Hoe past het project/koor in onze maatschappij? Hoe denkt het beleid hierover en kun je daar als samenzangleider op inspelen?

Stage

De opleiding is nauw verbonden met de praktijk. De theorie en workshops worden aangevuld met opdrachten voor de groep. Daarnaast hebben we nauw contact met het werkveld en geven we jullie de mogelijkheid om vrijblijvend contact op te nemen met interessante organisaties. 

Cursusmateriaal

In het deelnamegeld zijn volgende zaken inbegrepen:

  • vier opleidingsdagen en bijhorend cursusmateriaal

  • toegang tot een breed netwerk in het werkveld

  • koffie, thee, water, koekjes en fruit


Louise-Marie Schollaert, deelnemer

De opleiding sloot perfect aan bij mijn masterthesis over community music. Ik kwam hiervoor met plezier uit Oostende naar Antwerpen. Vooral de persoonlijke verhalen en voorbeelden uit de praktijk zijn me bijgebleven. Ik gebruik vandaag in mijn muzieklessen nog steeds de inzichten over creativiteit die ik toen gekregen heb. 

Lotte Van Havere, deelnemer 

De opleiding was voor mij een zeer leerrijk en breed traject. Er werd vanuit verschillende invalshoeken bekeken hoe we de integratie van kwetsbare groepen konden bevorderen. Er werd ingezet op zingen, improviseren, musiceren, beeldopdrachten, expressie, … om dit doel te bereiken. Het praktische werd steeds theoretisch onderbouwd. De verschillende docenten die vanuit meerdere disciplines en met andere expertise workshops geven, maakte het geheel nog boeiender.  

Wanneer

8 februari 2026 tot 8 maart 2026
Lesmomenten
8 februari 2026 van 9:30 tot 16:00
15 februari 2026 van 9:30 tot 16:00
1 maart 2026 van 9:30 tot 16:00
8 maart 2026 van 9:30 tot 16:00

Wat

meerdaagse opleiding

Waar

Pater Pirestraat 50
2018 Antwerpen

Prijzen

€350.00
Standaard tarief
€325.00
Leden en studenten
€70.00
Kansentarief

Wie

dirigenten, leerkrachten

Contact

Lise Neels
lise.neels@koorenstem.be
Terug naar boven