Zangersweekend: In Stilo Concertato

Tijdens het zangersweekend zing je vocaal-instrumentale muziek uit het 17de eeuwse Europa die rond 1640 werden uitgegeven en waarbij de stem gecombineerd wordt met historische blazers. Op het programma staan composities van Johann Stadlmayer, Johann Rosenmüller en Claudio Monteverdi.
De dialoog die ontstaat wanneer je stemmen op barokke manier combineert met obligate instrumenten staat bekend als het musiceren 'in stilo concertato'. Concertare in het Latijn betekent wedijveren: Stemmen en instrumenten wedijveren als het ware met elkaar om de mooiste klanken. Wim Becu begeleidt je door een weekend vol muzikale parels. Op zondagnamiddag neem je deel aan een kort toonmoment.
Koor&Stem organiseert voor het eerst zo'n zangersweekend, van vrijdagavond tot zondagnamiddag. Daarbij mikken we op gevorderde zangers in beperkte bezetting die zich zelfstandig voorbereiden en gedurende een volledig weekend onder leiding van een expert willen werken aan gespecialiseerd repertoire. Overnachting is niet inbegrepen in de prijs maar kan je aanvragen bij de inschrijving. Wim Becu leidt het geheel, Tore Denys zorgt voor vocale coaching op zaterdag.
Vooraf instuderen
We bezorgen de partituren vooraf zodat iedereen zijn partij kan instuderen. Op donderdag 30 maart, 20:00 uur organiseren we bovendien een online ontmoetingsmoment met alle deelnemers waar we al online kennismaken en onduidelijkheden over de muziek verhelderen.
Inschrijven kan tot 15 maart. Je kan je wel nog aanmelden op de wachtlijst.
Programma
Johann Stadlmayr (?-1648)
Dixit Dominus (psalm 109)
uit: In primis Vesperis, de Festis et de Domenicis, Innsbruck, 1641
Lauda Jerusalem (psalm 147)
uit: De beata Virgine, & de Virginibus, Innsbruck, 1641)
Nisi Dominus (psalm 126)
uit: De beata Vigine, & de Virginibus, Innsbruck, 1641)
Claudio Monteverdi (1567-1643)
Gloria à 7 voci
Concertato con due violini, 4 tromboni e BC
uit: Selva Morale e spirituale, Venetië, 1640-41)
Magnificat a otto voci con sei istromenti
CATB, CATB, 2 violini, 4 tromboni + BC
uit: Selva Morale e spirituale, Venetië, 1640-41)
Ave maris stella: Hymnus à 8
uit: Vespro della Beata Vergine da concerto, Venetië, 1610)
Johann Rosenmüller (ca.1619-1684)
Magnificat à 18
CATB, CATB, 2 violini, 2 ctti, 3 tbni, +BC
Verloop van het weekend
Vrijdag 5 mei
18:00 - 19:00: aanmelden
19:00 - 22:00: TUTTI-repetitie
Zaterdag 6 mei - met vocale coach
10:00 - 13:00: partiële repetitie met zangers en blazers apart
14:30 - 17:30: TUTTI-repetitie
20:00 - 22:00: TUTTI-repetitie
Zondag 7 mei
10:30 - 13:00: TUTTI-repetitie
14:00 - 15:00: generale repetitie
16:00 - 16:45: toonmoment
17:00: afsluiting
Bezetting
We werken met een vierstemmige bezetting, waarbij het ensemble met 3 à 4 per stem zingt voor de ripienopassages. De sololijnen vullen we in met 1 of 2 per stem, al naargelang de inschrijvingen en het niveau van de zangers. In het inschrijvingsformulier kan je aangeven of je in aanmerking wil komen voor een solopartij.
Daarnaast worden we ondersteund door 2 barokviolen, 2 cornetti, 4 tromboni, een violone, theorbe en positief orgel. Als je hiervoor in aanmerking wil komen, neem je contact op met Wim Becu via wim.becu [at] telenet.be. De instrumentale partijen zijn alleen bedoeld voor conservatoriumstudenten en preprofessionelen.
Vereisten voor deelname als zanger
- Je bent toonvast
- Je hebt een goed gevoel voor ritme
- Je bent zelfzeker in meer complexe meerstemmigheid
- Je bent zelfzeker in kleinere bezetting (16 à 20 zangers)
- Je kan vlot noten lezen
- Je kan zelfstandig muziek voorbereiden
- Je hebt interesse in muziek uit de vroeg-barok
Vereisten voor de instrumentisten: je bent preprofessioneel bezig met muziek door een opleiding aan een conservatorium of gelijkwaardig.
Wim Becu over het programma
In de vesperpsalmen van Stadlmayr worden nog enkele hoge instrumenten ingezet om mee een tutti gevoel aan te geven. Het solistisch bezette vocale koor bezingt de muzikaal uitgewerkte psalmteksten en de ripieno- zangers en instrumentalisten verdubbelen de tutti momenten. Over componist Stadlmayr is niet veel informatie bekend maar wij weten wel dat hij na zijn opdracht als kapelmeester van de Bisschop van Salzburg (1604) werd benoemd tot hofkapelmeester van eerst Aartshertog Maximiliaan en later aan het hof van Leopold in Innsbruck werkzaam was. De verzameling met 16 psalmzettingen werden uitgegeven door Michael Wagner in 1641 in Innsbruck.
Na Monteverdi’s Vespro della beata Vergine uit 1610 moeten wij tot 1640/41 wachten tot de componist een tweede grote bundel met religieuze werken laat drukken in Venetië, de Selva Morale e Spirituale. Uit deze bundel kozen wij het Gloria à 7 en het Magnificat voor acht stemmen, 2 violen, 4 trombones en basso continuo. Het is interessant om hier de aanpak van Monteverdi te vergelijken met die van zijn Oostenrijkse collega Stadlmayr. Het eerste wat opvalt is dat de muziek ook in twee koren is genoteerd en dat Monteverdi niet bang is om zijn zangers snel en beweeglijk te laten zingen.
In beide werken is ook een soort van orkestratie aangegeven in de vorm van de aanduiding: “tutti” oftewel “iedereen samen”. De concerterende zangers worden op bepaalde plaatsen in het werk aangevuld met de overige zangers en met de instrumenten. Monteverdi voegt ook kleine instrumentale ritornelli toe tussen de verschillende tekstdelen. In het Magnificat krijgen de instrumentale partijen een ondersteunende functie en maakt Monteverdi ruimte voor een ruimere emotionele invulling van de vocale partijen afgewisseld met grote tutti passages. Van deze werken zijn er ook een facsimile partijen beschikbaar die uiteraard door de uitvoerders mogen worden gebruikt.
Johann Rosenmüller componeerde zijn Magnifcat voor 18 stemmen en instrumenten en maakt er een echt barokwerk van waarin hij de stijlkenmerken die wij al hoorden bij Stadlmayr en Monteverdi nog verder uitwerkt en er een wervelend geheel van maakt van wel 15 minuten wat voor die tijd echt vooruitstrevend is. Solostemmen dialogeren met elkaar en worden ondersteund door een mooi instrumentaal ensemble dat ook vaak een eigen functie heeft. De basso continuo groep heeft hier een opvallende ondersteunende en ook solerende rol. Het slot van het werk wordt magistraal ingezet met een grote fuga voor alle stemmen en instrumenten. Jammer dat deze muziek zo weinig wordt uitgevoerd !
Inbegrepen in de prijs
- partituren
- broodmaaltijd op vrijdagavond, avondmaaltijd op zaterdagavond, lunch op zaterdag en zondag
- koffie/thee/water doorheen het weekend
Solidaire prijzen
Koor&Stem hanteert voor deze activiteit flexibele, solidaire prijzen. Je kiest met andere woorden zelf het tarief dat op jou van toepassing is. Wie bereid is om meer te betalen, weet dat dit dient om mensen die een lagere prijs kiezen te ondersteunen.
Prijs |
||
Plustarief |
€225 | Kies dit tarief en je maakt Koor&Stem betaalbaar voor iedereen. |
---|---|---|
Standaard |
€180 | Tarief voor wie geen lid is van een koor dat is aangesloten bij Koor&Stem. |
Ledentarief |
€150 | Tarief voor wie lid is van Koor&Stem, indirect via het koor of individueel. |
Verminderd |
€135 | Tarief voor wie het niet vanzelfsprekend is om het standaardtarief te betalen. |
Kansentarief |
€36 |
Wie beschikt over een UiTPAS met kansentarief krijgt 80% korting. |
Docent
Wim Becu
Wim Becu is trombonist met een bijzondere kennis van historische blazers. Hij doceert historische trombone aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en geeft les aan diverse academies in Antwerpen en Brussel. Als trombonist werkt hij regelmatig met vooraanstaande ensembles als Huelgas Ensemble, Concerto Palatino, Hespérion, Les Sacqueboutiers de Toulouse, L’Orchestre des Champs-Elysées, Taverner Consort, Bach-Collegium Japan, Currende, Capella Cracoviensis. Met de oprichting van Oltremontano Antwerpen vormde hij zijn eigen platvorm voor de studie en uitvoeringspraxis van historische blaasinstrumenten in Vlaanderen.
Tore Denys
De Belgische tenor Tore Tom Denys studeerde trompet aan de hogescholen van Gent en Antwerpen. Van 1994 tot 1998 zong hij in het World Youth Choir. Hij zong in het ensemble Currende waarmee hij optrad in binnen- en buitenland en waarmee hij enkele cd´s opnam. Als solist was Tore Denys in de laatste jaren actief in oratoria, oude muziek en moderne composities, met o.a. het Arnold Schoenberg Chor, het Clemencic Consort (René Clemencic), Nova (Colin Mason), L´Arpeggiata (C. Pluhar), het Klangforum Wien (S. Cambreling) etc. Van 2005 tot 2015 was Tore Denys als vaste tenor verbonden aan de Capilla Flamenca. In 2020 startte hij het project ‘Dionysos Now!’, dat de muziek van Adriaen Willaert terug op de kaart wil zetten. Tore Tom Denys werd in 2022 voor zijn opnames en concerten met Dionysos Now! bekroond met de international Adriaen Willaert Award. Tore woont in Wenen.
Masterclass historische instrumenten
Ter ondersteuning van dit zangersweekend werken we samen met preprofessionele instrumentisten. Volg je een conservatoriumopleiding voor barokviool, cornetto, trombone, violone of theorbe, neem dan contact op met wim.becu [at] telenet.be. De masterclass voor historische instrumenten staat niet open voor amateurmuzikanten.
Wanneer
Wat
Prijzen
Wie
Contact
liesbeth.segers@koorenstem.be