Waarom inzetten op de begrijpbaarheid van je evenement een goed idee is
Zorg dat de mensen die jullie willen bereiken alle communicatie over en tijdens het evenement vlot kunnen begrijpen en juist interpreteren.
Begrijpbaarheid draait voor Koor&Stem om het afstemmen van haar taalgebruik op een zo breed mogelijke doelgroep.
Ken je doelgroep
- Definieer in je communicatie duidelijk de doelgroep waarvoor de activiteit bestemd is (kinderen/jongeren, anderstaligen, volwassenen, enz.).
- Maak gebruik van taaliconen om aan te geven hoeveel kennis van het Nederlands vereist is om van je evenement te kunnen genieten.
Geschreven en gesproken communicatie
- Investeer in verschillende communicatiedragers: folders, affiches, website, sociale media, enz.
- Zorg dat je website voldoet aan de regels van de kunst qua toegankelijkheid (lees er hier meer over).
- Zorg voor duidelijke foutmeldingen indien iemand een online formulier niet goed invulde.
- Zorg dat in je online en offline communicatie en drukwerk het contrast voldoende groot is tussen de letters en hun achtergrond.
- Voorzie alle filmpjes van ondertiteling, indien mogelijk ook in het Engels.
- Wees waakzaam voor stille sprekers en voorzie steeds een micro.
Ga voor eenvoud
- Waak erover dat je informatie in eenvoudige taal geschreven is en geen voorkennis vereist.
- Zorg voor duidelijke signalisatie tijdens je evenement en duid ter plaatse alles goed aan met vlaggen, pijlen, duidelijke overzichten, enz.
- Gebruik eerder pictogrammen dan woorden.
- Zorg voor assistentie door vrijwilligers om deelnemers op weg te helpen.
Wist je dat...
- Consumenten correct en doeltreffend geïnformeerd moeten worden over de aanwezigheid van allergenen in een gerecht? Communiceer daarom over de ingrediënten van het eten dat je eventueel aanbiedt.
- Er tal van organisaties bestaan die kwetsbare personen of minderheden maar al te graag toeleiden naar een cultureel aanbod in de buurt? Check daarom in jouw buurt of er interesse is bij zulke organisaties (armoedeverenigingen, integratie- en inburgering, verenigingen voor mensen met een fysieke beperking, zorgvoorzieningen in de buurt, enz.). En ga bij hen ten rade over hoe je deze doelgroep(en) beter kan bereiken.
- Je nog tal van interessante tips vindt om gericht te communiceren met bepaalde doelgroepen op www.diversiteitspraktijk.be?