U bent hier

Koor&Stem presenteert: Stemhebbers, een podcast voor koorliefhebbers. Evita Nossent gaat in vijf afleveringen op zoek naar de vele facetten van het samen zingen, met filosofische beschouwingen en anekdotische verhalen.  Luc, Sebastiaan, Jelle, Noa en Julien hebben een gemeenschappelijke liefde voor koormuziek en samen zingen. Een maandelijkse afspraak met en voor koorliefhebbers. 

Aflevering 1:  Luc Anthonis
Aflevering 2: Sebastiaan van Steenberge
Aflevering 3: Noa Calluy

Vorige jaar vierde Luc Anthonis zijn 40-jarig dirigentschap

‘En waarom wou jij zo graag meezingen in het koor?’ ‘Euh, dat weet ik niet. Zingen heeft er altijd ingezeten.’ Jef Cleymans had in Ekeren een kinderkoor opgericht en vanaf de tweede repetitie zong Luc Anthonis mee. Hij was zeven jaar. Meer dan 50 jaar later is hij nog steeds actief in wat ondertussen uitgroeide tot een meer dan succesvolle koorfamilie. Vorige jaar vierde Luc Anthonis zijn 40-jarig dirigentschap. Tijd voor een gesprek met de dirigent, docent, jurylid, vader en echtgenoot.

Na meer dan 20 jaar kapelmeesterschap is er veel veranderd en geëvolueerd

Op 1 april 2000 werd Sebastiaan van Steenberge kapelmeester in de kathedraal van Antwerpen 'en dat was geen grap', zegt hij zelf. Zo'n kapelmeester is verantwoordelijk voor de opleiding van de koorzangers en de koormuziek binnen de kathedraal.  Na meer dan 20 jaar kapelmeesterschap is er veel veranderd en geëvolueerd. Van Steenberge vertelt verder over zijn passie voor muziek en liturgie en hoe die combinatie beleefd wordt in de kathedraal, doorspekt met eigen werk. 

De opera als tweede thuis: over de dromen van Noa Calluy

Op vijf jaar ontdekte Noa Calluy een kinderkoor in haar buurt. Ze mocht meedoen en hield ontzettend van het zingen. Vervolgens belandde ze in het kinderkoor van Opera Ballet Vlaanderen. De eerste volwaardige operaproductie volgde een jaar later: La damnation de Faust van Berlioz. Die ervaring staat in haar geheugen gegrift, net als vele andere daarna: Parsifal, War Requiem, talloze concerten. Op een belangrijk knooppunt in haar leven vertelt Noa Calluy over haar passie voor zingen, haar dromen en de nuchterheid die daarbij hoort.

Over de makers van de podcast

Evita Nossent was jarenlang als presentator verbonden aan de VRT. Nu werkt ze als onafhankelijk podcastmaker en geeft ze presentatietrainingen. Evita geeft les aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen en het RITCS in Brussel waar ze zelf afstudeerde als radiomaker. Haar warme stem en luisterend oor ontlokken steeds een aangenaam gesprek.

Voor deze podcast wordt ze bijgestaan door Ans De Bremme. Ans studeerde journalistiek aan de Plantijn Hogeschool en Audiovisuele Assistentie aan het Ritcs. Daarna werkte ze meer dan dertien jaar in de audiovisuele sector. Begin 2020 sloeg ze een nieuwe professionele weg in als assistent van de technisch directeur van het Toneelhuis. Naast haar job bij de Bourla werkt ze als onafhankelijk podcastmaker en schrijft ze proza en poëzie. 

Dank aan

Het vocale herkenningswijsje werd geschreven en ingezongen door Noah Thys. De onemanvideo-man schrijft koormuziek en soundtracks en kan nu ook de eerste podcasttunes op zijn curriculum zetten.

Aan de piano hoor je Govaart Haché in riedels en fragmenten uit de pianobegeleiding van Vic Nees’ Liedjes voor de Slapelozen, opgenomen door Nicolas Callot. Dit werk heeft Luc Anthonis al regelmatig uitgevoerd, maar is tevens symbolisch voor het belang van Nees voor het koorlandschap in Vlaanderen.

Speciale dank aan De!Kunsthumaniora Antwerpen voor het vrij ter beschikking stellen van de piano en de opnamelocatie.

Terug naar boven