U bent hier

Podcast

Koor&Stem presenteert: Stemhebbers, een podcast voor koorliefhebbers. Evita Nossent gaat in 5 afleveringen op zoek naar de vele facetten van het samen zingen, met filosofische beschouwingen en anekdotische verhalen.  Luc, Sebastiaan, Jelle, Noa en Julien hebben een gemeenschappelijke liefde voor koormuziek en samen zingen. En we blikten ook in 3 afleveringen vooruit en terug op de World Choir Games. Stemhebbers is een maandelijkse afspraak met en voor koorliefhebbers. 

Vorige jaar vierde Luc Anthonis zijn 40-jarig dirigentschap

‘En waarom wou jij zo graag meezingen in het koor?’ ‘Euh, dat weet ik niet. Zingen heeft er altijd ingezeten.’ Jef Cleymans had in Ekeren een kinderkoor opgericht en vanaf de tweede repetitie zong Luc Anthonis mee. Hij was zeven jaar. Meer dan 50 jaar later is hij nog steeds actief in wat ondertussen uitgroeide tot een meer dan succesvolle koorfamilie. Vorige jaar vierde Luc Anthonis zijn 40-jarig dirigentschap. Tijd voor een gesprek met de dirigent, docent, jurylid, vader en echtgenoot.

Na meer dan 20 jaar kapelmeesterschap is er veel veranderd en geëvolueerd

Op 1 april 2000 werd Sebastiaan van Steenberge kapelmeester in de kathedraal van Antwerpen 'en dat was geen grap', zegt hij zelf. Zo'n kapelmeester is verantwoordelijk voor de opleiding van de koorzangers en de koormuziek binnen de kathedraal.  Na meer dan 20 jaar kapelmeesterschap is er veel veranderd en geëvolueerd. Van Steenberge vertelt verder over zijn passie voor muziek en liturgie en hoe die combinatie beleefd wordt in de kathedraal, doorspekt met eigen werk. 

De opera als tweede thuis: over de dromen van Noa Calluy

Op vijf jaar ontdekte Noa Calluy een kinderkoor in haar buurt. Ze mocht meedoen en hield ontzettend van het zingen. Vervolgens belandde ze in het kinderkoor van Opera Ballet Vlaanderen. De eerste volwaardige operaproductie volgde een jaar later: La damnation de Faust van Berlioz. Die ervaring staat in haar geheugen gegrift, net als vele andere daarna: Parsifal, War Requiem, talloze concerten. Op een belangrijk knooppunt in haar leven vertelt Noa Calluy over haar passie voor zingen, haar dromen en de nuchterheid die daarbij hoort.

Geen dirigent, zanger of componist maar een festivalorganisator

Jelle Dierickx, directeur Lunalia Mechelen organiseert al meer dan dertig internationale festivals waarbij hij steeds op zoek gaat naar vernieuwende concepten. Einde juni zette hij nog de Pückler Karawane op de kaart, een nieuw festival dat als een nomade doorheen Polen en Duitsland trekt en muziek, kunst, natuur, culinaire hoogstandjes en levenskunst verbindt. Dat typeert Dierickx: steeds op zoek naar nieuwe verbindingen en maatschappelijke relevantie.

Julien Libeer is concertpianist en ambassadeur van Singing Molenbeek

Evita Nossent spreekt met hem over zijn leven als pianist, zijn fascinatie voor de stem en Singing Molenbeek, dat prachtige project met ondertussen zeven schoolkoren in louter Molenbeek. Voor Libeer is de piano een instrument in de strikte zin van het woord, een medium om iets te vertellen dat niet meteen iets te maken heeft met het instrument zelf. 'Er bestaat niets minder lyrisch dan een piano, een bak met 88 toetsen en evenveel hamers die op snaren slaan.' Je moet dus eigenlijk kunnen zingen op een instrument dat bijna een percussie-instrument is. Dat probeert hij. En af en toe zingt hij ook zelf.

Opperste concentratie voor iedereen in dit gloednieuwe koor

Chamber Choir Flanders neemt begin november deel aan de open competitie van de World Choir Games. Evita Nossent bezoekt hen op hun eerste repetitie en spreekt met Harry Viaene, pianostemmer, die door zijn architect als het ware het koor ingepraat werd. Harry is blind en leert zijn partijen volledig op het gehoor aan. Hij kan dirigent Jeroen niet zien. Dat betekent dat hij de inzetten moeten kunnen horen en er goed voor moet opletten dat hij niet te lang of te kort zingt. Ook voor de dirigent is dit een prettige uitdaging. Opperste concentratie dus voor iedereen in dit gloednieuwe koor.

Kinderkoor Sint-Jan repeteert voor Heavens

Is het wel mogelijk om samen te leven in deze superdiverse wereld? Het oratorium Heavens van Philippe Lamouris gaat de uitdaging aan. Het werk is een hedendaagse hymne voor de vreugde en wordt uitgevoerd door verschillende koren uit verschillende landen. Rozemarijn Vanwijnsberghe schreef de tekst en leidt bovendien het koor. Een heerlijk project dat gecreëerd werd in Schaarbeek in het kader van de World Choir Games. Je hoort er meer over in onze podcastaflevering.

Een geslaagde editie van de World Choir Games ligt nu achter ons

Tussen 30 oktober en 7 november 2021 vonden er in gaststeden Antwerpen en Gent tientallen muzikale evenementen plaats. Deze podcastaflevering pikt nog even in op enkele highlights van de eerste dagen. Evita Nossent en researcher Ans De Bremme geven een impressie van het evenement in korte interviews met o.a. Koenraad De Meulder, Noah Thys, Roxor Loops, Steve De Veirman en een flinke scheut koormuziek. Veel luisterplezier met deze aflevering van onze podcast Stemhebbers. 

Over de makers van de podcast

Evita Nossent was jarenlang als presentator verbonden aan de VRT. Nu werkt ze als onafhankelijk podcastmaker en geeft ze presentatietrainingen. Evita geeft les aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen en het RITCS in Brussel waar ze zelf afstudeerde als radiomaker. Haar warme stem en luisterend oor ontlokken steeds een aangenaam gesprek.

Voor deze podcast wordt ze bijgestaan door Ans De Bremme. Ans studeerde journalistiek aan de Plantijn Hogeschool en Audiovisuele Assistentie aan het Ritcs. Daarna werkte ze meer dan dertien jaar in de audiovisuele sector. Begin 2020 sloeg ze een nieuwe professionele weg in als assistent van de technisch directeur van het Toneelhuis. Naast haar job bij de Bourla werkt ze als onafhankelijk podcastmaker en schrijft ze proza en poëzie. 

Dank aan

Het vocale herkenningswijsje werd geschreven en ingezongen door Noah Thys. De onemanvideo-man schrijft koormuziek en soundtracks en kan nu ook de eerste podcasttunes op zijn curriculum zetten.

Aan de piano hoor je Govaart Haché in riedels en fragmenten uit de pianobegeleiding van Vic Nees’ Liedjes voor de Slapelozen, opgenomen door Nicolas Callot. Dit werk heeft Luc Anthonis al regelmatig uitgevoerd, maar is tevens symbolisch voor het belang van Nees voor het koorlandschap in Vlaanderen.

Speciale dank aan De!Kunsthumaniora Antwerpen voor het vrij ter beschikking stellen van de piano en de opnamelocatie.

Terug naar boven