De B's van toegankelijkheid als kompas voor de werking van Koor&Stem
De 7 B’s van toegankelijkheid vormen samen een kompas voor de werking van Koor&Stem. Ze helpen ons om drempels te detecteren en weg te nemen, aanbod betekenisvol af te stemmen op de doelgroep en om ons engagement voor inclusieve cultuurparticipatie concreet te maken. Toegankelijkheid is geen eindpunt, maar een proces van voortdurende afstemming, dialoog en bijsturing – gedragen door het hele team en gevoed door de stem van de gebruiker.
Bereikbaarheid
Onder bereikbaarheid verstaan we de mate waarin ons aanbod zowel fysiek toegankelijk als psychologisch bereikbaar is voor iedereen. We streven ernaar dat mensen met diverse behoeften, mogelijkheden en achtergronden zonder belemmeringen kunnen deelnemen aan of gebruik maken van het aanbod van Koor&Stem. Daarnaast dragen we actief het beeld uit dat iedereen welkom is om gebruik te maken van ons aanbod.
Hoe?
Een organisatie met een goed bereikbaar aanbod houdt rekening met transportmogelijkheden, toegankelijkheidsvoorzieningen zoals liften, rolstoeltoegankelijke toiletten en assistentie ter plaatse, maakt compenserende aanpassingen voor personen met een beperking en verschaft duidelijke informatie, al dan niet via een rechtstreeks aanspreekpunt, over wat er wel en niet is voorzien op vlak van toegankelijkheid.
In het interne HR-beleid zijn meerdere acties gedefinieerd om alle kansen te geven aan diversiteit, maar ook naar buiten toe zal de bewuste keuze van (divers) beeldmateriaal de herkenbaarheid voor (potentiële) gebruikers verhogen.
Betaalbaarheid
Koor&Stem wil dat de financiële situatie van een (potentiële) deelnemer geen drempel vormt voor de keuze om al dan niet deel te nemen aan haar aanbod. Daarbij doelen we zowel op monetaire haalbaarheid zoals deelnameprijzen en bijkomende kosten, als op psychologische drempels die gepaard kunnen gaan met de financiële situatie. Koor&Stem wil zoveel mogelijk financiële drempels wegwerken zodat niemand uitgesloten wordt omwille van financiële redenen.
Hoe?
Koor&Stem maakt gratis wat kan. Bij betalende activiteiten biedt een solidair prijzenbeleid oplossingen zoals: sociale tarieven, gratis toegang voor noodzakelijke begeleiders of gespreide betalingen. De organisatie is transparant over kosten, vermijdt verborgen uitgaven en volgt financiële vragen van deelnemers discreet op. Koor&Stem gaat daarnaast ook samenwerkingen aan met instanties die de betaalbaarheid van haar activiteiten voor de deelnemers ten goede komt (bv. lokale UiTPAS-regio’s of Iedereen Verdient Vakantie).
Begrijpbaarheid
Begrijpbaarheid draait voor Koor&Stem om het afstemmen van haar taalgebruik op een zo breed mogelijke doelgroep. We denken hierbij aan de manier waarop we talige informatie aanbieden op manieren die aansluiten bij de taalvaardigheid, het begrip en de leefwereld van zoveel mogelijk mensen. Koor&Stem wil dat iedereen begrijpt wat er wordt aangeboden, waardoor hun kans op deelname eenvoudiger en minder stressvol wordt.
Hoe?
Zowel online als offline hanteert Koor&Stem in haar externe communicatie een passend taalgebruik, vermijdt specifiek jargon en ondersteunt haar boodschap met visuals of pictogrammen. Bovendien levert de organisatie inspanningen om de digitale communicatiekanalen zo toegankelijk en begrijpbaar mogelijk te maken.
Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid draait voor Koor&Stem over het opbouwen van vertrouwen bij de deelnemers. Koor&Stem wil gepercipieerd worden als consequent, correct en transparant in haar beleid, werking en communicatie. We creëren een gevoel van veiligheid en vertrouwen waardoor mensen zich welkom en comfortabel voelen.
Hoe?
Koor&Stem engageert zich tot het maken én nakomen van duidelijke afspraken en beloftes. Daarbij is het cruciaal om eerlijk en transparant te communiceren over wat we wel en niet kunnen bieden. Eventuele vergissingen of fouten daarbij worden snel en respectvol rechtgezet.
Voorts evalueert Koor&Stem consequent haar aanbod bij de doelgroepen en stuurt ze bij waar nodig. Met behulp van een kwaliteitszorgsysteem organiseert Koor&Stem zich op een zorgvuldige manier om dit waar te maken.
Met wie Koor&Stem samenwerkt, speelt ook een belangrijke rol. Daarom besteedt de organisatie aandacht aan duurzame samenwerkingen met professionele en kwalitatieve freelancers en aan het inroepen van advies bij belangen- of tussenorganisaties met de nodige expertise met én herkenbaarheid bij bepaalde doelgroepen.
Verder staat Koor&Stem garant voor een veilige bewaring van persoonsgegevens, conform de GDPR-wetgeving. De organisatie informeert haar gebruikers over hun rechten en is transparant over de bewaring van persoonsgegevens via haar privacyverklaring.
Bekendheid
Voor Koor&Stem ligt haar bekendheid in de mate waarin mensen Koor&Stem herkennen, weten waarvoor de organisatie staat en wat die doet. Daarbij gaat het niet alleen om naams- of aanbodbekendheid, maar ook om het beeld dat mensen daarbij hebben: welke waarden men ermee associeert, of men het relevant vindt voor zichzelf en de samenleving en of het aanbod helder is. Op die manier wil Koor&Stem zichtbaar worden bij gekende en minder gekende doelgroepen.
Hoe?
In een herkenbare en aantrekkelijke huisstijl brengt Koor&Stem een duidelijke boodschap over, die past bij haar missie en visie: “zingen doe je samen”. Hier gebruiken we communicatiekanalen die aansluiten bij ons publiek zoals sociale media, een aantrekkelijke website, algemene nieuwsbrieven en mailings met aanbod op maat en een online magazine.
Koor&Stem zet ook in op de uitbouw van een breed netwerk met verschillende partners, zodat de organisatie ook bij minder vertegenwoordigde doelgroepen aan bekendheid wint. Denk hierbij aan de UiT-databank, incl. labels zoals “Vlieg” of “Toegankelijk evenement”, aan de brochure van Iedereen Verdient Vakantie, aan gerichte samenwerkingen met belangenorganisaties voor personen met een beperking of vrijetijdsinstanties die potentiële deelnemers toeleiden naar het aanbod van Koor&Stem.
Bruikbaarheid
Bruikbaarheid betekent dat het aanbod is afgestemd op de behoeften, mogelijkheden en verwachtingen van een zo breed mogelijke doelgroep. Deelname aan het aanbod draagt idealiter bij tot een positieve verandering in de leefsituatie van de gebruiker, en het resultaat staat in verhouding tot de inspanning die nodig was om deel te nemen.
Het betekent ook dat wie wíl, maar (nog) niet kán deelnemen, gehoord wordt – met oog op mogelijke aanpassingen in de toekomst. Bruikbaarheid kenmerkt zich dus door een flexibiliteit, meebewegend en afgestemd op reële noden in het veld.
Hoe?
Koor&Stem bouwt voldoende ankerpunten in in het ontwikkel-, maak- en evaluatieproces van haar aanbod om de bruikbaarheid ervan te garanderen en te verhogen.
Zo worden denkLabs ingericht om specifieke beleidsmatige thema’s en vraagstellingen te bespreken met vertegenwoordigers uit het veld om al in het ontwikkelproces aansluiting te vinden met wat van de organisatie verwacht wordt, of wat het veld nodig heeft. Proactieve samenwerkingen met partners die de beoogde doelgroepen goed kennen, worden in dit stadium ook opgezet.
Door een sterk uitgewerkt vrijwilligersbeleid, waarbij vrijwilligers zich kunnen inzetten om (mee) te werken aan een project, of te helpen op een evenement, wordt in het maakproces ook voldoende aansluiting gevonden.
Een consequente en organisatiebrede evaluatie van beleid en aanbod zorgt ervoor dat feedback door de doelgroepen structureel wordt gecapteerd om zo adequaat en efficiënt bij te sturen.
Beschikbaarheid
Beschikbaarheid draait om het zodanig fysiek en mentaal beschikbaar zijn van de organisatie dat het aanbod beschikbaar is op de tijdstippen, plaatsen en manieren die aansluiten bij een zo breed mogelijke doelgroep. Koor&Stem beoogt om iedereen de kans te geven om op een laagdrempelige manier gebruik te maken van het aanbod van Koor&Stem en het aanbod beschikbaar te stellen op momenten en plaatsen die aansluiten bij de leefwereld van de gebruikers.
Hoe?
Dit betekent flexibel omgaan met tijd en ruimte: bv. avondopeningen, telefoonpermanentie buiten de kantooruren, weekendactiviteiten, online opties (bv. webinars of herbekijken van opnames), laagdrempelige communicatiekanalen (bv. mail, telefoon, contactformulier website, enz.) en een responsieve en adequate opvolging van vragen.
Tijdens evenementen van Koor&Stem vertaalt beschikbaarheid zich in de adequate begeleiding van van deelnemers: een persoonlijk onthaal, een vast infopunt, een overzicht van volgende activiteiten voor dezelfde doelgroep, enz.